Liberté, Egalité, Beyoncé. Stijlvol, krachtig en kwetsbaar inspireert Queen B al twintig jaar een miljoenenpubliek. Een vrouw die haar iconische status zorgvuldig heeft opgebouwd, die kosten noch moeite spaart voor uitzinnige optredens en zichzelf blijft overtreffen met muziek, films en documentaires. In 2018 is ze de eerste zwarte vrouwelijke hoofdact ooit op Coachella en met rapper Jay-Z huurt ze het Louvre af om in Apeshit een rondleiding te geven langs kunstwerken als de Mona Lisa, die de scheve machtsverhoudingen in onze geschiedenis symboliseren. ‘I ain’t sorry,’ zingt ze over vrouw-zijn, seksualiteit en moederschap. In Black is King (2020), een project van een jaar, gefilmd op drie continenten met een budget van 20 miljoen, visualiseert en viert ze de herontdekking en herwinning van de rijke Afrikaanse cultuur. Dit jaar wordt Beyoncé veertig en is het tijd om de balans op te maken. In Liberté, Egalité, Beyoncé laten twaalf auteurs en feministen uit Nederland en België hun licht op Beyoncé schijnen. Sommigen Beyhovagetuige, anderen Beyoncé-critici, allemaal zijn ze het eens over de impact van de popicoon Beyoncé op hun persoonlijke en politieke levens. Samengesteld en ingeleid door Beyoncéoloog van de Lage Landen Munganyende Hélène Christelle.