Heineken na Freddy

de strijd van een Nederlands wereldconcern

Leesfragment
€11,99

Als Freddy Heineken in 1989 met pensioen gaat, staat zijn wereldberoemde bierbedrijf op een keerpunt. Een logische opvolger is er niet: Freddy heeft één dochter, Charlene, die nog nooit enige interesse heeft getoond in de brouwerij van haar familie. Het bedrijf is ernstig aan modernisering toe. Andere bierbedrijven slaan agressief hun klauwen uit en beginnen aan een strijd om de grootste te worden. Heineken dreigt achterop te raken. Freddy wil er alles aan doen om zijn erfenis te verdedigen: Heineken moet als familiebedrijf hoe dan ook overeind blijven. Een nobel plan, of juist levensgevaarlijk voor de toekomst? In Heineken na Freddy reconstrueert onderzoeksjournalist Stefan Vermeulen de overlevingsstrijd van Nederlands beroemdste bierbrouwer. Hij sprak met honderden betrokkenen en tientallen topmensen uit het bedrijf zelf, uit binnen- en buitenland. Het resultaat is een unieke blik achter de schermen bij een van de meest gesloten bedrijven van Nederland. Hoe transformeerde Heineken van een vriendelijke bierbrouwer tot een internationale overnamemachine? Wie trokken daarbij aan de touwtjes? En hoe hielden de erfgenamen van Freddy Heineken de macht in handen na zijn dood in 2002? Een koningsdrama in de top van het zakenleven. Stefan Vermeulen (1983) werkte als redacteur voor zakenblad Quote en bureau Follow the Money. Hij studeerde economie en journalistiek aan de universiteiten van Groningen en Amsterdam. In 2011 won hij de vvoj Aanmoedigingsprijs.

pro-mbooks3 : libris