Bij Shakespeare is Lear een oude middeleeuwse koning. Bij Tom Lanoye een bejaarde hedendaagse ‘Leading Lady’: Elisabeth Lear. Het regionale familiebedrijfje van haar vader heeft zij in de loop van haar loopbaan uitgebouwd tot een multinationale mastodont. Aan de vooravond van een wereldwijde bancaire crisis verdeelt zij het concern geheel onverwachts onder haar drie zonen. In ruil voor hun eed van liefde en dankbaarheid. De jongste zoon weigert. De gevolgen zijn niet te overzien. Met Koningin Lear tekent Tom Lanoye het portret van een oud geworden captain of industry die het zicht op de realiteit kwijt is en de eigen machtspositie niet meer gebruikt om wezenlijke problemen op te lossen – Lear is alleen nog bezig met haar populariteit en haar eer. Dat levert een meervoudig en tragisch gevecht op. Zoals altijd ‘gevat in meesterlijke poëzie’ – zo omschreef de Volkskrant Lanoyes vorige Shakespearebewerking, Hamlet versus Hamlet. Tom Lanoye (1958) is romancier, dichter, columnist, scenarist en theaterauteur. Hij debuteerde begin jaren tachtig met de surrealistisch getinte verhalenbundel Een slagerszoon met een brilletje. Bij het grote publiek brak hij door met romans als Sprakeloos, Kartonnen dozen en Gelukkige slaven, en met toneelstukken als Ten oorlog, De Russen! en Hamlet versus Hamlet. In 2012 schreef hij het gelauwerde Boekenweekgeschenk Heldere hemel en in 2013 werd zijn oeuvre bekroond met de Constantijn Huygens-prijs. Over Hamlet versus Hamlet: ‘Een tekst die ontroert, steekt en schuurt: zo herkenbaar, zo van nu.’ de Volkskrant ***** ‘Meesterlijke bewerking, sublieme Hamlet.’ de Morgen ***** ‘Wonderschoon, vol prachtige taalvondsten.’ de Telegraaf ***** ‘Sensationele voorstelling, elke zin een taalkunstwerk.’ Theaterkrant **** ‘Genadeloos en scherp, van elke repliek spat het taalmeesterschap.’ de Standaard ****